Accessibility tools panel
X

Najnowsza metoda wspierająca naukę czytania i pisania

Twórcą metody jest Fred Warnke. Metoda ta przeznaczona jest dla dzieci i dorosłych, którzy wykazują opóźnienia w zakresie rozwoju i funkcjonowania języka mówionego i pisanego. Prof. Heinemann twierdzi, że „co czwarte dziecko pomiędzy trzecim a czwartym rokiem życia wykazuje zaburzenia w rozwoju językowym, czyli dysponuje ubogim słownictwem, buduje zdania złożone z 1 – 2 słów”. Wyższe funkcje językowe (rozpoznawanie samogłosek i spółgłosek, rozpoznawanie głosek typowych dla danego języka, łączenie głosek w słowa i nadawanie im znaczenia, wreszcie łączenie słów w zdania i budowanie wypowiedzi) zależą od prawidłowego działania funkcji niższych – podstawowych (automatyczne „postrzeganie” akustycznych cech dźwięku – częstotliwość, długość). Także przyczyn afazji i dysleksji upatruje się w zaburzeniu słyszenia centralnego (czyli w zaburzeniach automatyzacji funkcji podstawowych). W przypadku dysleksji bierze się pod uwagę sprawne działanie aż trzech sfer – wizualnej, motorycznej i słuchowej. Warnke dowiódł, że można owe potencjalne deficyty niwelować stosując odpowiedni trening. Jego koncepcje potwierdzone zostały licznymi publikacjami, w większości w USA i Anglii, ale od niedawna dysponujemy też wynikami badań przeprowadzonych w Polsce. Wszystkie wskazują, że dzięki automatyzacji funkcji podstawowych wspomagane są efektywne sposoby uczenia się i prawidłowy rozwój procesów poznawczych. Dzięki metodzie usuwamy źródło problemu, a nie objawy. Badania profesora Tewesa potwierdzają skuteczność tej metody. W grupie, która wykonywała treningi z wykorzystaniem Brain – Boy Universal, odnotowano poprawę o 18.9%. W grupie, która dodatkowo trenowała lateralizację za pomocą Lateral – Trainer – Professional (Audio4Laba), poprawa wyniosła aż 42.6%!

Metoda Warnkego udostępnia narzędzia potrzebne zarówno do diagnozy, jak i treningu w warunkach gabinetowych i domowych. Diagnoza umożliwia badanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój mowy, naukę czytania i pisania.

Dzięki urządzeniu BUP metoda Warnkegomożemy zmierzyć funkcje podstawowe i otrzymać wynik w postaci rangi procentowej, jaką dziecko uzyskało w każdym z ośmiu testów.
Na podstawie diagnozy możemy opracować plan treningu, odpowiedni do wyników dziecka i zalecanych wartości docelowych. BUP posiada bowiem normy w odniesieniu do grupy kontrolnej dla dzieci w wieku 5-12 lat i dla dorosłych. BUP może być używany do testowania i treningu następujących funkcji podstawowych:

  • określanie progu kolejności bodźców wzrokowych i słuchowych;
  • słyszenie kierunkowe;
  • różnicowanie tonów;
  • synchroniczne wystukiwanie rytmu;
  • czas reakcji z wyborem;
  • rozpoznawanie wzorca częstotliwości;
  • rozpoznawanie długości tonu.

Sam trening składa się z dwóch części:

1. Automatyzacji funkcji podstawowych (urządzenia BUP, BBU).
Dzięki urządzeniu Brain-Boy Universal (BBU) możliwy jest trening domowy (umożliwiamy wypożyczenie urządzenia). Brain-Boy Universal poprzez siedem gier treningowych usprawnia i automatyzuje funkcje podstawowe, zwłaszcza odpowiedzialne za centralne przetwarzanie słuchowe. Poszczególne gry odpowiadają poszczególnym krokom diagnostycznym wykonanym w gabinecie na urządzeniu BUP.

2. Automatyzacji koordynacji półkul mózgowych (lateralizacja półkul) przez trening lateralny oparty na urządzeniu Audio4Lab. U podstaw zaburzeń słyszenia centralnego leży niedostateczna koordynacja półkul mózgowych. Trening lateralny powoduje wzmacnianie istniejących połączeń neuronowych i tworzenie nowych. Trening polega na mówieniu i czytaniu synchronicznym. Podczas czytania pacjent słyszy dźwięk z płyty lub głos terapeuty przemieszczający się w słuchawkach z jednej strony na drugą, a jego własny głos przeplata się z głosem terapeuty. Takie płynięcie dźwięku z jednego do drugiego ucha stymuluje obie półkule mózgowe do intensywnego wysiłku i koordynuje ich pracę.

Na diagnozę automatyzacji funkcji podstawowych należy się zgłosić w przypadku dzieci, u których zaobserwowano:

  • opóźniony rozwój mowy (około 5-6 roku życia);
  • późno wykształconą poprawną artykulację lub niewyraźną wymowę;
  • zaburzony słuch fonematyczny;
  • nieumiejętność słyszenia kierunkowego;
  • kłopoty z rozumieniem dłuższych komunikatów i instrukcji;
  • kłopoty z powtórzeniem dłuższych wyrazów lub zdań;
  • ryzyko dysleksji;
  • dysleksję.

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych, wymagana jest wcześniejsza rejestracja pod nr 71 361 04 77.

Zobacz także

Warsztaty dla dorosłych 2024!

Serdecznie zapraszamy do udziału w warsztatach dla dorosłych, które są organizowane przez Fundację PozyTYwka i jej wieloletnich współpracowników, a finansowane z budżetu miasta Wrocław. W tegorocznej ...
więcej »

Zaburzenia dysocjacyjne – odmiany, objawy, leczenie

Zaburzenia dysocjacyjne wydają się tematem tajemniczym i skomplikowanym. Jednak zrozumienie tego, na czym polega dysocjacja w psychologii, jakie są jej objawy i sposoby leczenia, jest kluczowe ...
więcej »

Kryzys wieku średniego – kiedy się zaczyna, ile trwa, co robić?

Kryzys wieku średniego u mężczyzn, jak i u kobiet to temat, który wzbudza często wiele emocji i skłania do głębszych refleksji. Dla niektórych jest to okres, ...
więcej »

Hejt w internecie – czym jest i jaki może mieć skutek

W ostatnim czasie można odnieść wrażenie, że brak życzliwości, a czasem wręcz agresja to już pewnego rodzaju norma w internecie. Nieprzyjemne komentarze w mediach społecznościowych, na ...
więcej »

Syndrom Piotrusia Pana – przyczyny, objawy, pomoc

Syndrom Piotrusia Pana to zjawisko, które w dzisiejszym społeczeństwie budzi coraz większe zainteresowanie, zarówno wśród psychologów, jak i osób zmagających się z trudnościami dorosłości. Choć większość ...
więcej »

Trudne dziecko – czyli jakie?

Jak postępować z trudnym dzieckiem? W jakich okolicznościach można w ogóle stwierdzić, że nasza pociecha to„trudne dziecko”? Wraz z wejściem w okres nastoletni, często zaczynają pojawiać ...
więcej »

Zakończenie psychoterapii. Kiedy i jak rozstać się z terapeutą?

Zakończenie psychoterapii to ważny etap w procesie zdrowienia i rozwoju świadomości. Podjęcie tej decyzji wymaga zrozumienia własnych potrzeb i gotowości do samodzielnego radzenia sobie z życiowymi ...
więcej »

Jak radzić sobie z samotnością?

Samotność to stan emocjonalny, a nie obiektywny fakt. To, że ktoś siedzi sam w domu, nie oznacza od razu, że jest samotny. Podobnie – można też ...
więcej »

Zaburzenia ze spektrum autyzmu. Autyzm i zespół Aspergera – objawy u dzieci i dorosłych

Autyzm jest zaburzeniem rozwijającym się na wczesnym etapie życia. Dotyczy funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego, a ponieważ może objawiać się w różny sposób i mieć zróżnicowany stopień ...
więcej »

Proszę obrócić urządzenie