Accessibility tools panel
X

Jak rozwija się dziecko w wieku 3 do 6 lat?

W poprzednim artykule skupiliśmy się na tym, jak przebiega rozwój psychiczny i emocjonalny dziecka poniżej 3 lat, tym razem opowiemy, jak wygląda rozwój trzylatka, czterolatka, pięciolatka i sześciolatka, czyli dziecka w wieku przedszkolnym. To kolejny bardzo dynamiczny okres, w trakcie którego dochodzi do wielu zmian w umyśle.

Rozwój psychiczny i emocjonalny dziecka powyżej 3 lat

Gdy kończy się wiek niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa (2-3 lata), a rozpoczyna się wiek przedszkolny (4-10 lat), dziecko wchodzi w kolejny, dynamiczny etap rozwoju.

Trzylatek umie już bawić się z innymi, uwielbia bajki, ale nie odróżnia jeszcze rzeczywistości od fikcji, więc trzeba uważać, gdyż łatwo można go przestraszyć. W tym wieku ma bujną wyobraźnię, a ponieważ miesza fantazję z rzeczywistością, mogą pojawić się wyimaginowani przyjaciele, z którymi będzie prowadził rozmowy. To normalny etap rozwoju umysłowego dziecka. Malec lubi bawić się z innymi dziećmi, zawiera przyjaźnie i uczy się współpracować, upewnia się, czy jest kochany przez rodziców, ale też wystawia na próbę ich cierpliwość i konsekwencję.

3-latek zyskuje świadomość, że jest autonomiczną jednostką, zaczyna kształtować swoją tożsamość, potrafi wyrażać własne zdanie i informować o potrzebach. Rozwój pamięci sprawia, że jest w stanie odróżnić osoby, określić kto jest kim i pamięta imiona znajomych.

Ważnym elementem rozwoju trzylatka jest zdolność analitycznego myślenia i syntezy spostrzeżeniowej, co oznacza, że dziecko zauważa i nazywa cechy przedmiotów i wie, jak tych rzeczy użyć. Umie klasyfikować przedmioty, rozwija zdolności twórcze, rysuje, śpiewa i wykonuje zdolności manualne.

Rozwój psychiczny i emocjonalny 3- i 4-latka obejmuje myślenie abstrakcyjne, umiejętność współczucia, wyrażania radości, tęsknoty, zazdrości, lęku. Rozwój emocjonalny 3-latka przebiega z różną prędkością, jeżeli jednak pojawią się pewne niepokojące cechy, warto skonsultować się ze specjalistą. Tymi cechami są:

  • brak socjalizacji z rówieśnikami i unikanie wspólnych zabaw,
  • wyalienowanie i wycofanie,
  • życie w świecie fantazji bardziej niż w realnym,
  • brak interakcji z rówieśnikami,
  • brak nawiązywania kontaktu wzrokowego,
  • brak naśladownictwa i prób powtarzania zaobserwowanych czynności.

Rozwój psychiczny dziecka w wieku przedszkolnym 5 i 6 lata

dziecko puszcza bańki rozwójKolejny etap rozwoju dziecka nadchodzi w wieku 5-6 lat. To wtedy dziecko zdobywa nową wiedzę, interesuje się otoczeniem, nabywa nowych umiejętności. Pięciolatek rozwija zdolność myślenia abstrakcyjnego i krytycznego, myśli konkretami i umie klasyfikować przedmioty według kilku różnych kryteriów.

Rozwój psychiczny/umysłowy dziecka przedszkolnego obejmuje naukę czytania i pisania, analizy informacji, zdobywa doświadczenia i uczy się je wykorzystywać. Dziecko w tym wieku potrafi skupić uwagę na około 15 minut, odróżnia strony i kierunki, zapamiętuje wierszyki i umie je recytować, składa puzzle itd. To okres, w którym pojawia się potrzeba współzawodnictwa i wygrywania.

Dzieci w tym wieku są niezwykle aktywne i sprawne, towarzyskie i skore do zabawy i współpracy, a jednocześnie są spokojniejsze i ostrożniejsze niż na wcześniejszych etapach. Rozwój psychiczny pięciolatka i sześciolatka obejmuje otwarcie się na drugiego człowieka, empatyzowanie i rozróżnianie dobra i zła w otoczeniu.

Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków

Na tym etapie zachodzi intensywny rozwój psychiczny i umysłowy dziecka w wieku 4-6 lat, warto więc prawidłowo wspierać dziecko, takimi zachowaniami jak:

  • zachęcanie do współpracy z rówieśnikami,
  • umożliwienie samodzielności,
  • wykorzystywanie wyobraźni do nauki,
  • aktywne wspólne spędzanie czasu,
  • nauka nazywania emocji i uczuć,
  • nauka świadomości reakcji przyczyna-skutek,
  • wspieranie kreatywności,
  • dawanie komunikatów zwrotnych.

Jeżeli zastanawiasz się, co wpływa na rozwój emocjonalny i psychiczny dziecka, zapoznaj się z tym artykułem, w którym przedstawiliśmy etapy rozwoju i możliwości wsparcia. A jeżeli szukasz porady, chcesz skonsultować się, czy rozwój dziecka przebiega w sposób prawidłowy i dowiedzieć się, jak wspomagać rozwój umysłowy dziecka, zachęcamy do zapoznania się z możliwościami centrum SUPER-ego we Wrocławiu, gdzie pracują wspaniali psychologowie i terapeuci dziecięcy. Wizyta pozwala na określenie, czy rozwój umysłowy dziecka przebiega prawidłowo, a jeżeli nie, to postawienie diagnozy i zaproponowanie najskuteczniejszej terapii.

Zobacz także

Warsztaty dla dorosłych 2024!

Serdecznie zapraszamy do udziału w warsztatach dla dorosłych, które są organizowane przez Fundację PozyTYwka i jej wieloletnich współpracowników, a finansowane z budżetu miasta Wrocław. W tegorocznej ...
więcej »

Dekompensacja w psychoterapii. Czym jest dekompensacja psychotyczna?

Zdarzają się w życiu nieoczekiwane i naładowane potężnym ładunkiem emocjonalnym sytuacje, które są w stanie przekroczyć możliwości adaptacyjne psychiki człowieka. Może wtedy dojść do tak zwanej ...
więcej »

Aleksytymia – jak z nią żyć? Poznaj przyczyny, objawy, sposoby leczenia 

Aleksytymia, czyli trudność w rozpoznawaniu i wyrażaniu własnych emocji to problem, z którym zmaga się coraz więcej osób. Według szacunków psychiatrów może dotyczyć blisko 10 procent ...
więcej »

Zaburzenia integracji sensorycznej – skąd się biorą i jak je leczyć?

Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) stanowią wyzwanie, które coraz częściej stawiają przed nami różnorodne grupy wiekowe – od dzieci po dorosłych. Ponieważ zaburzenia integracji sensorycznej mogą znacząco ...
więcej »

Terapia skoncentrowana na przeniesieniu (TFP). Czym jest i dla kogo jest przeznaczona? 

Terapia skoncentrowana na przeniesieniu (TFP), znana również jako terapia Kernberga jest zaawansowaną formą terapii psychodynamicznej. Jest ona szczególnie skuteczna w leczeniu zaburzeń osobowości, w tym zaburzenia ...
więcej »

Przebodźcowanie dziecka i osoby dorosłej – objawy i wpływ na psychikę

Nadmiar bodźców, które docierają do nas każdego dnia, może mieć poważne konsekwencje dla psychiki i ogólnego samopoczucia. W tym wpisie wyjaśniamy, czym jest przebodźcowanie dziecka oraz ...
więcej »

Overthinking, czyli nadmierne myślenie. Jak sobie radzić?

Jak przestać nadmiernie myśleć? Overthinking to nie tylko przesadna analiza sytuacji czy problemów, ale także stan umysłu, który może prowadzić do chronicznego stresu, lęków i trudności ...
więcej »

FOMO, czyli strach przed tym, co nas omija. Czy to choroba?

FOMO (fear of missing out) szczególnie daje się we znaki w dobie, gdy informacje napływają do nas szybciej niż kiedykolwiek. Dziś życie społeczne odbywa się w ...
więcej »

Kryzys wieku średniego – kiedy się zaczyna, ile trwa, co robić?

Kryzys wieku średniego u mężczyzn, jak i u kobiet to temat, który wzbudza często wiele emocji i skłania do głębszych refleksji. Dla niektórych jest to okres, ...
więcej »

Proszę obrócić urządzenie