Accessibility tools panel
X

Jak rozwija się dziecko w wieku 3 do 6 lat?

W poprzednim artykule skupiliśmy się na tym, jak przebiega rozwój psychiczny i emocjonalny dziecka poniżej 3 lat, tym razem opowiemy, jak wygląda rozwój trzylatka, czterolatka, pięciolatka i sześciolatka, czyli dziecka w wieku przedszkolnym. To kolejny bardzo dynamiczny okres, w trakcie którego dochodzi do wielu zmian w umyśle.

Rozwój psychiczny i emocjonalny dziecka powyżej 3 lat

Gdy kończy się wiek niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa (2-3 lata), a rozpoczyna się wiek przedszkolny (4-10 lat), dziecko wchodzi w kolejny, dynamiczny etap rozwoju.

Trzylatek umie już bawić się z innymi, uwielbia bajki, ale nie odróżnia jeszcze rzeczywistości od fikcji, więc trzeba uważać, gdyż łatwo można go przestraszyć. W tym wieku ma bujną wyobraźnię, a ponieważ miesza fantazję z rzeczywistością, mogą pojawić się wyimaginowani przyjaciele, z którymi będzie prowadził rozmowy. To normalny etap rozwoju umysłowego dziecka. Malec lubi bawić się z innymi dziećmi, zawiera przyjaźnie i uczy się współpracować, upewnia się, czy jest kochany przez rodziców, ale też wystawia na próbę ich cierpliwość i konsekwencję.

3-latek zyskuje świadomość, że jest autonomiczną jednostką, zaczyna kształtować swoją tożsamość, potrafi wyrażać własne zdanie i informować o potrzebach. Rozwój pamięci sprawia, że jest w stanie odróżnić osoby, określić kto jest kim i pamięta imiona znajomych.

Ważnym elementem rozwoju trzylatka jest zdolność analitycznego myślenia i syntezy spostrzeżeniowej, co oznacza, że dziecko zauważa i nazywa cechy przedmiotów i wie, jak tych rzeczy użyć. Umie klasyfikować przedmioty, rozwija zdolności twórcze, rysuje, śpiewa i wykonuje zdolności manualne.

Rozwój psychiczny i emocjonalny 3- i 4-latka obejmuje myślenie abstrakcyjne, umiejętność współczucia, wyrażania radości, tęsknoty, zazdrości, lęku. Rozwój emocjonalny 3-latka przebiega z różną prędkością, jeżeli jednak pojawią się pewne niepokojące cechy, warto skonsultować się ze specjalistą. Tymi cechami są:

  • brak socjalizacji z rówieśnikami i unikanie wspólnych zabaw,
  • wyalienowanie i wycofanie,
  • życie w świecie fantazji bardziej niż w realnym,
  • brak interakcji z rówieśnikami,
  • brak nawiązywania kontaktu wzrokowego,
  • brak naśladownictwa i prób powtarzania zaobserwowanych czynności.

Rozwój psychiczny dziecka w wieku przedszkolnym 5 i 6 lata

dziecko puszcza bańki rozwójKolejny etap rozwoju dziecka nadchodzi w wieku 5-6 lat. To wtedy dziecko zdobywa nową wiedzę, interesuje się otoczeniem, nabywa nowych umiejętności. Pięciolatek rozwija zdolność myślenia abstrakcyjnego i krytycznego, myśli konkretami i umie klasyfikować przedmioty według kilku różnych kryteriów.

Rozwój psychiczny/umysłowy dziecka przedszkolnego obejmuje naukę czytania i pisania, analizy informacji, zdobywa doświadczenia i uczy się je wykorzystywać. Dziecko w tym wieku potrafi skupić uwagę na około 15 minut, odróżnia strony i kierunki, zapamiętuje wierszyki i umie je recytować, składa puzzle itd. To okres, w którym pojawia się potrzeba współzawodnictwa i wygrywania.

Dzieci w tym wieku są niezwykle aktywne i sprawne, towarzyskie i skore do zabawy i współpracy, a jednocześnie są spokojniejsze i ostrożniejsze niż na wcześniejszych etapach. Rozwój psychiczny pięciolatka i sześciolatka obejmuje otwarcie się na drugiego człowieka, empatyzowanie i rozróżnianie dobra i zła w otoczeniu.

Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków

Na tym etapie zachodzi intensywny rozwój psychiczny i umysłowy dziecka w wieku 4-6 lat, warto więc prawidłowo wspierać dziecko, takimi zachowaniami jak:

  • zachęcanie do współpracy z rówieśnikami,
  • umożliwienie samodzielności,
  • wykorzystywanie wyobraźni do nauki,
  • aktywne wspólne spędzanie czasu,
  • nauka nazywania emocji i uczuć,
  • nauka świadomości reakcji przyczyna-skutek,
  • wspieranie kreatywności,
  • dawanie komunikatów zwrotnych.

Jeżeli zastanawiasz się, co wpływa na rozwój emocjonalny i psychiczny dziecka, zapoznaj się z tym artykułem, w którym przedstawiliśmy etapy rozwoju i możliwości wsparcia. A jeżeli szukasz porady, chcesz skonsultować się, czy rozwój dziecka przebiega w sposób prawidłowy i dowiedzieć się, jak wspomagać rozwój umysłowy dziecka, zachęcamy do zapoznania się z możliwościami centrum SUPER-ego we Wrocławiu, gdzie pracują wspaniali psychologowie i terapeuci dziecięcy. Wizyta pozwala na określenie, czy rozwój umysłowy dziecka przebiega prawidłowo, a jeżeli nie, to postawienie diagnozy i zaproponowanie najskuteczniejszej terapii.

Zobacz także

Samoakceptacja. Jak zaakceptować siebie? Porady i ćwiczenia

Czy kiedykolwiek czułeś, że jesteś swoim najbardziej surowym krytykiem? Choć inni dostrzegają w Tobie zalety, Ty widzisz głównie niedoskonałości? Samoakceptacja to nie tylko modny termin, ale ...
więcej »

Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem szkolnym?

Stres w szkole może mieć różne oblicza. Napięcie przed klasówką, lęk przed publicznym wystąpieniem, presja ocen czy trudności w relacjach rówieśniczych – to tylko niektóre z ...
więcej »

Granice w psychologii. Stawianie zdrowych granic osobistych

Granice osobiste to fundament dobrostanu psychicznego. Są jak niewidzialne ogrodzenie – jeśli ich nie mamy lub są zbyt słabe, inni mogą swobodnie wchodzić w naszą przestrzeń, ...
więcej »

Co to jest inteligencja emocjonalna i jak ją rozwijać?

Wysoka inteligencja emocjonalna to więcej niż umiejętność rozpoznawania własnych uczuć – to także sztuka efektywnego reagowania na emocje innych i podejmowania świadomych decyzji w sytuacjach pełnych ...
więcej »

Zielone flagi w związku. Po czym poznać zdrowy związek?

W czasach, gdy czerwone flagi w relacjach są gorąco omawiane w wielu wpisach i w mediach społecznościowych, warto skierować uwagę na coś bardziej pozytywnego – zielone ...
więcej »

Na czym polega toksyczny związek i jak się z niego uwolnić?

Toksyczny związek to relacja, która zamiast dawać wsparcie, niszczy poczucie własnej wartości, izoluje i pozostawia emocjonalne rany. W tym artykule wyjaśniamy, na czym polega toksyczny związek, ...
więcej »

Neurotypowość, neuroatypowość, neuroróżnorodność? Co to znaczy?

Dziś coraz większą wagę przykłada się do akceptacji różnorodności, także tej w kontekście funkcjonowania ludzkiego mózgu. Pojęcia takie jak neurotypowość, neuroatypowość czy neuroróżnorodność stają się nie ...
więcej »

Jak wygląda toksyczna kobiecość?

Czy kobiecość może być przerysowana i krzywdząca? Jak wpływa na społeczne role? W tym artykule przyjrzymy się temu, czym jest toksyczna kobiecość, skąd się bierze i ...
więcej »

Proszę obrócić urządzenie