Accessibility tools panel
X

Dzieci w szkole

Jak przygotować dziecko do pójścia do szkoły?

Zbliża się wrzesień, a rodzice obecnych 5,6 latków stają przez nowym, trudnym wyzwaniem- trzeba przygotować dziecko do pójścia do szkoły. Sprawa wyjątkowo trudna, ponieważ pierwsze lata szkolne wpływają na to jak dziecku będzie szło w szkole, a także mają znaczący wpływ na samoocenę dziecka w latach późniejszych.

Głównym celem, podczas pierwszych szkolnych lat, jest nauczenie dziecka jak się uczyć. Ważne jest ćwiczenie systematyczności, koncentracji, jednak nie przeciążając dziecka i nie stawiając mu wymagań ponad jego siły. W młodszym wieku szkolnym zauważamy pierwsze trudności szkolne wynikające z nieprawidłowego czy opóźnionego rozwoju poznawczego, nieprawidłowego rozwoju fizycznego lub społecznego. Często wymagają one diagnostyki w poradni psychologiczno-pedagogicznej, która może wydać orzeczenie o specjalnych potrzebach edukacyjnych ucznia.

Dziecko w szkole bardzo intensywnie się rozwija. Zwiększa swoje umiejętności społeczne, staje się bardziej samodzielne, ćwiczy umiejętność precyzyjnych czynności rąk, co pomaga mu pisać, zaczyna podejmować działania planowe. Dziecko idące do szkoły wkracza w nieznane mu środowisko, stawia mu się coraz większe wymagania i coraz cięższe zadania, którym musi sprostać.

Jak zatem przygotować dziecko do pójścia do szkoły?

Dobrze jest ćwiczyć z dzieckiem umiejętności przydatne w szkole już wcześniej. Bardzo pomocne są przedszkola, które uczą przestrzegania zasad, socjalizują dziecko, prowadzą liczne zajęcia wpływające na rozwój poznawczy i fizyczny dziecka. Samemu można ćwiczyć z dzieckiem koncentrację oraz pamięć poprzez różne gry i zabawy, rysowanie. Należy usamodzielniać dziecko, dawać wraz z wiekiem większą autonomię, aby potrafiło poradzić sobie samo w szkole ( umiejętność samodzielnego przebierania się, wiązania butów). Niektóre poradnie psychologiczne mają w swojej ofercie kursy przystosowujące do szkoły, gdzie dziecko bawi się, ale też uczy i rozwija pod kątem przyszłej nauki.

W celu zmniejszenia u dziecka lęku związanego ze szkołą, trzeba przede wszystkim rozmawiać z nim na ten temat. Można opowiedzieć jak wygląda nauka w szkole, co będzie tam dziecko robiło, jak trzeba się zachowywać. Można wykorzystać tu własne doświadczenia, opowiedzieć dziecku swój pierwszy dzień w szkole i to jak my się jej baliśmy. Ważne, aby zbudować pozytywne wyobrażenie dziecka na temat szkoły jako szansy na poznanie nowych kolegów, nowe umiejętności przydatne w życiu (nauczysz się liczyć, co sprawi, że będziesz mógł policzyć pieniądze na zakupach). Można przeczytać dziecku bajkę opowiadającą o szkole lub puścić film którego akcja się w niej dzieje.

Trzeba też przygotować dziecko do tego, że w szkole będzie samo. Nie należy okłamywać dziecka mówiąc, że będzie się na nie czekało w szatni czy pod budynkiem, bo dziecko prawdopodobnie szybko tą informację zweryfikuje. W celu zapewnienia poczucia bezpieczeństwa można powiedzieć, że pani wychowawczyni ma numer do mamy i kiedy tylko coś będzie się działo, to zadzwoni. Trzeba też dziecko zapewnić, że w szkole jest wiele osób, które dbają o jego bezpieczeństwo i może się tam czuć dobrze.

Zbudowanie pozytywnego wizerunku szkoły w oczach dziecka jest niezwykle ważne. Wpłynie to na późniejsze nastawienie dziecka do szkoły i do samej nauki, więc warto poświecić na to czas.

Przed rozpoczęciem roku szkolnego warto wybrać się z dzieckiem na spacer w okolice szkoły, pokazać ją wcześniej, tak by złagodzić u dziecka lęk przed nieznanym, oswoić z nowym miejscem. Czasami istnieje możliwość zobaczenia szkoły w środku, wtedy warto z niej skorzystać, a jeśli nie, to można przyjść chwilę wcześniej 1 września, pozwiedzać z dzieckiem budynek, wytłumaczyć gdzie, co będzie robiło.

Na rozpoczęcie roku szkolnego warto iść z dzieckiem osobiście, nie wysyłać w zastępstwie dziadków. Powinno się zarezerwować tego dnia trochę więcej czasu tak, aby po samej uroczystości zrobić z dzieckiem coś fajnego, co sprawi mu radość. Może to być wyjście na lody czy po prostu wspólny spacer. Pozwoli to dziecku rozładować emocje i stres związane z tym wydarzeniem.

Pierwsze lata szkoły to ciężka praca nie tylko dziecka, ale także rodziców. Poza nauką, trzeba dbać o dobre zachowanie dziecka, monitorować jego sytuację w szkole, jak funkcjonuje w klasie z innymi dziećmi. Jednak pozytywne doświadczenia w tym okresie są bardzo ważne, kształtują nastawienie do szkoły i relacje z innymi dziecka później.

Ważne jest aby dziecko przez ten czas nabrało przekonania, że jest w stanie poradzić sobie z wyzwaniami, jakie przed nim stoją.

 

Powodzenia!

Zobacz także

Zielone flagi w związku. Po czym poznać zdrowy związek?

W czasach, gdy czerwone flagi w relacjach są gorąco omawiane w wielu wpisach i w mediach społecznościowych, warto skierować uwagę na coś bardziej pozytywnego – zielone ...
więcej »

Na czym polega toksyczny związek i jak się z niego uwolnić?

Toksyczny związek to relacja, która zamiast dawać wsparcie, niszczy poczucie własnej wartości, izoluje i pozostawia emocjonalne rany. W tym artykule wyjaśniamy, na czym polega toksyczny związek, ...
więcej »

Neurotypowość, neuroatypowość, neuroróżnorodność? Co to znaczy?

Dziś coraz większą wagę przykłada się do akceptacji różnorodności, także tej w kontekście funkcjonowania ludzkiego mózgu. Pojęcia takie jak neurotypowość, neuroatypowość czy neuroróżnorodność stają się nie ...
więcej »

Cztery style przywiązania w teorii Johna Bowlby’ego i ich wpływ na życie i relacje

Doświadczenia z dzieciństwa i jakość relacji z rodzicami lub opiekunami są ściśle związane z późniejszą zdolnością człowieka do relacji interpersonalnych. Stosunek do bliskości i sposobu reagowania ...
więcej »

Jak wygląda toksyczna kobiecość?

Czy kobiecość może być przerysowana i krzywdząca? Jak wpływa na społeczne role? W tym artykule przyjrzymy się temu, czym jest toksyczna kobiecość, skąd się bierze i ...
więcej »

Dziecko Cienia i Dziecko Słońca – co to znaczy?

W głębi naszej psychiki skrywa się niezwykły świat dzieciństwa, który ma znaczący wpływ na to, kim jesteśmy dzisiaj. Wiele z naszych emocji, przekonań oraz wzorców zachowań ...
więcej »

Jak odkryć wewnętrzne dziecko? Jak z nim pracować?

Koncepcja wewnętrznego dziecka, która od lat zyskuje na popularności w psychologii, staje się często drogą do zrozumienia nie tylko naszych emocji, ale także sposobu, w jaki ...
więcej »

Maczyzm czyli toksyczna męskość. Na czym polega?

Co to znaczy toksyczna męskość? Skąd bierze się przekonanie, że „prawdziwy mężczyzna” to ten, który nie okazuje emocji, unika wrażliwości i zawsze musi dominować? Toksyczna męskość ...
więcej »

Proszę obrócić urządzenie