Accessibility tools panel
X

Dzieci w szkole

Jak przygotować dziecko do pójścia do szkoły?

Zbliża się wrzesień, a rodzice obecnych 5,6 latków stają przez nowym, trudnym wyzwaniem- trzeba przygotować dziecko do pójścia do szkoły. Sprawa wyjątkowo trudna, ponieważ pierwsze lata szkolne wpływają na to jak dziecku będzie szło w szkole, a także mają znaczący wpływ na samoocenę dziecka w latach późniejszych.

Głównym celem, podczas pierwszych szkolnych lat, jest nauczenie dziecka jak się uczyć. Ważne jest ćwiczenie systematyczności, koncentracji, jednak nie przeciążając dziecka i nie stawiając mu wymagań ponad jego siły. W młodszym wieku szkolnym zauważamy pierwsze trudności szkolne wynikające z nieprawidłowego czy opóźnionego rozwoju poznawczego, nieprawidłowego rozwoju fizycznego lub społecznego. Często wymagają one diagnostyki w poradni psychologiczno-pedagogicznej, która może wydać orzeczenie o specjalnych potrzebach edukacyjnych ucznia.

Dziecko w szkole bardzo intensywnie się rozwija. Zwiększa swoje umiejętności społeczne, staje się bardziej samodzielne, ćwiczy umiejętność precyzyjnych czynności rąk, co pomaga mu pisać, zaczyna podejmować działania planowe. Dziecko idące do szkoły wkracza w nieznane mu środowisko, stawia mu się coraz większe wymagania i coraz cięższe zadania, którym musi sprostać.

Jak zatem przygotować dziecko do pójścia do szkoły?

Dobrze jest ćwiczyć z dzieckiem umiejętności przydatne w szkole już wcześniej. Bardzo pomocne są przedszkola, które uczą przestrzegania zasad, socjalizują dziecko, prowadzą liczne zajęcia wpływające na rozwój poznawczy i fizyczny dziecka. Samemu można ćwiczyć z dzieckiem koncentrację oraz pamięć poprzez różne gry i zabawy, rysowanie. Należy usamodzielniać dziecko, dawać wraz z wiekiem większą autonomię, aby potrafiło poradzić sobie samo w szkole ( umiejętność samodzielnego przebierania się, wiązania butów). Niektóre poradnie psychologiczne mają w swojej ofercie kursy przystosowujące do szkoły, gdzie dziecko bawi się, ale też uczy i rozwija pod kątem przyszłej nauki.

W celu zmniejszenia u dziecka lęku związanego ze szkołą, trzeba przede wszystkim rozmawiać z nim na ten temat. Można opowiedzieć jak wygląda nauka w szkole, co będzie tam dziecko robiło, jak trzeba się zachowywać. Można wykorzystać tu własne doświadczenia, opowiedzieć dziecku swój pierwszy dzień w szkole i to jak my się jej baliśmy. Ważne, aby zbudować pozytywne wyobrażenie dziecka na temat szkoły jako szansy na poznanie nowych kolegów, nowe umiejętności przydatne w życiu (nauczysz się liczyć, co sprawi, że będziesz mógł policzyć pieniądze na zakupach). Można przeczytać dziecku bajkę opowiadającą o szkole lub puścić film którego akcja się w niej dzieje.

Trzeba też przygotować dziecko do tego, że w szkole będzie samo. Nie należy okłamywać dziecka mówiąc, że będzie się na nie czekało w szatni czy pod budynkiem, bo dziecko prawdopodobnie szybko tą informację zweryfikuje. W celu zapewnienia poczucia bezpieczeństwa można powiedzieć, że pani wychowawczyni ma numer do mamy i kiedy tylko coś będzie się działo, to zadzwoni. Trzeba też dziecko zapewnić, że w szkole jest wiele osób, które dbają o jego bezpieczeństwo i może się tam czuć dobrze.

Zbudowanie pozytywnego wizerunku szkoły w oczach dziecka jest niezwykle ważne. Wpłynie to na późniejsze nastawienie dziecka do szkoły i do samej nauki, więc warto poświecić na to czas.

Przed rozpoczęciem roku szkolnego warto wybrać się z dzieckiem na spacer w okolice szkoły, pokazać ją wcześniej, tak by złagodzić u dziecka lęk przed nieznanym, oswoić z nowym miejscem. Czasami istnieje możliwość zobaczenia szkoły w środku, wtedy warto z niej skorzystać, a jeśli nie, to można przyjść chwilę wcześniej 1 września, pozwiedzać z dzieckiem budynek, wytłumaczyć gdzie, co będzie robiło.

Na rozpoczęcie roku szkolnego warto iść z dzieckiem osobiście, nie wysyłać w zastępstwie dziadków. Powinno się zarezerwować tego dnia trochę więcej czasu tak, aby po samej uroczystości zrobić z dzieckiem coś fajnego, co sprawi mu radość. Może to być wyjście na lody czy po prostu wspólny spacer. Pozwoli to dziecku rozładować emocje i stres związane z tym wydarzeniem.

Pierwsze lata szkoły to ciężka praca nie tylko dziecka, ale także rodziców. Poza nauką, trzeba dbać o dobre zachowanie dziecka, monitorować jego sytuację w szkole, jak funkcjonuje w klasie z innymi dziećmi. Jednak pozytywne doświadczenia w tym okresie są bardzo ważne, kształtują nastawienie do szkoły i relacje z innymi dziecka później.

Ważne jest aby dziecko przez ten czas nabrało przekonania, że jest w stanie poradzić sobie z wyzwaniami, jakie przed nim stoją.

 

Powodzenia!

Zobacz także

Warsztaty dla dorosłych 2024!

Serdecznie zapraszamy do udziału w warsztatach dla dorosłych, które są organizowane przez Fundację PozyTYwka i jej wieloletnich współpracowników, a finansowane z budżetu miasta Wrocław. W tegorocznej ...
więcej »

Dekompensacja w psychoterapii. Czym jest dekompensacja psychotyczna?

Zdarzają się w życiu nieoczekiwane i naładowane potężnym ładunkiem emocjonalnym sytuacje, które są w stanie przekroczyć możliwości adaptacyjne psychiki człowieka. Może wtedy dojść do tak zwanej ...
więcej »

Aleksytymia – jak z nią żyć? Poznaj przyczyny, objawy, sposoby leczenia 

Aleksytymia, czyli trudność w rozpoznawaniu i wyrażaniu własnych emocji to problem, z którym zmaga się coraz więcej osób. Według szacunków psychiatrów może dotyczyć blisko 10 procent ...
więcej »

Zaburzenia integracji sensorycznej – skąd się biorą i jak je leczyć?

Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) stanowią wyzwanie, które coraz częściej stawiają przed nami różnorodne grupy wiekowe – od dzieci po dorosłych. Ponieważ zaburzenia integracji sensorycznej mogą znacząco ...
więcej »

Terapia skoncentrowana na przeniesieniu (TFP). Czym jest i dla kogo jest przeznaczona? 

Terapia skoncentrowana na przeniesieniu (TFP), znana również jako terapia Kernberga jest zaawansowaną formą terapii psychodynamicznej. Jest ona szczególnie skuteczna w leczeniu zaburzeń osobowości, w tym zaburzenia ...
więcej »

Przebodźcowanie dziecka i osoby dorosłej – objawy i wpływ na psychikę

Nadmiar bodźców, które docierają do nas każdego dnia, może mieć poważne konsekwencje dla psychiki i ogólnego samopoczucia. W tym wpisie wyjaśniamy, czym jest przebodźcowanie dziecka oraz ...
więcej »

Overthinking, czyli nadmierne myślenie. Jak sobie radzić?

Jak przestać nadmiernie myśleć? Overthinking to nie tylko przesadna analiza sytuacji czy problemów, ale także stan umysłu, który może prowadzić do chronicznego stresu, lęków i trudności ...
więcej »

FOMO, czyli strach przed tym, co nas omija. Czy to choroba?

FOMO (fear of missing out) szczególnie daje się we znaki w dobie, gdy informacje napływają do nas szybciej niż kiedykolwiek. Dziś życie społeczne odbywa się w ...
więcej »

Kryzys wieku średniego – kiedy się zaczyna, ile trwa, co robić?

Kryzys wieku średniego u mężczyzn, jak i u kobiet to temat, który wzbudza często wiele emocji i skłania do głębszych refleksji. Dla niektórych jest to okres, ...
więcej »

Proszę obrócić urządzenie