Accessibility tools panel
X

Jak psychicznie i umysłowo rozwija się dziecko w wieku 0-3 lat?

Pierwsze 3 lata w rozwoju dziecka są niezwykle istotne, warto więc jak najlepiej je wykorzystać. Każde dziecko uczy się we własnym tempie, ale istnieją pewne kamienie milowe, pomagające określić czy proces przebiega prawidłowo. Warto – a nawet trzeba – kontrolować postępy dziecka. W tym artykule przedstawimy rozwój psychiczny i umysłowy dziecka do lat 3.

Co to jest rozwój psychiczny?

Rozwój psychiczny rozpoczyna się w chwili narodzin. To nieustannie zachodzący proces kolejnych i stopniowych przeobrażeń psychiki człowieka, jego zachowania i zdolności. W początkowych stadiach rozwój psychiczny dziecka przebiega szybciej, niż w późniejszych, a ponieważ procesy psychiczne i fizyczne w dzieciństwie idą w parze, mówi się o rozwoju psychofizycznym.

Przeczytaj też: Co wpływa na rozwój psychiczny i emocjonalny dziecka.

Kamienie milowe w rozwoju niemowlaka

W pierwszym roku życia dziecka zachodzą ogromne zmiany. To czas, gdy malec zaczyna swoje interakcje z otoczeniem, wydaje pierwsze dźwięki i uczy się podstawowych umiejętności. Ten rok jest niezwykle dynamiczny i niemal z dnia na dzień można obserwować zmiany. Jednakże trzeba być świadomym, że każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie. Wskazane przedziały wiekowe są poglądowe, jednak duże odchylenia od normy, powinny skłonić do konsultacji z pediatrą lub psychologiem dziecięcym.

Kamienie milowe służą do orientacyjnego określenia, czy rozwój psychiczny, umysłowy i fizyczny dziecka jest zgodny z normą. Są to:

  • dziecko z mamą czyta rozwójInterakcja z otoczeniem – już w pierwszym miesiącu życia niemowlaka można zauważyć, że wykazuje on pewne zachowania świadczące o interakcji z otoczeniem, np. kieruje oczy w stronę twarzy mówiącej osoby, odwraca główkę w kierunku światła itd. Z czasem interakcje te stają się coraz bardziej zaawansowane, ale budowanie więzi z rodzicami rozpoczyna się już na samym początku.
  • Pierwsze dźwięki – zazwyczaj pomiędzy 1. a 3. miesiącem życia dziecko zaczyna głużyć, są to przypadkowe zróżnicowane dźwięki (agu, gli, kli, tli, ebw, bwe). Około 6. miesiąca życia głużenie przechodzi w gaworzenie.
  • Unoszenie głowy i tułowia – w ciągu pierwszych 6. miesięcy dziecko przechodzi od leżenia do samodzielnego unoszenia głowy i tułowia podpierając się na rączkach.
  • Umiejętność chwytania – od 3. miesiąca życia noworodek powinien być w stanie samodzielnie utrzymać w ręku przedmiot.
  • Obroty ciała – w okolicy 6.-7. miesiąca życia (czasami wcześniej) niemowlę zdobywa umiejętność samodzielnego obracania się.
  • Gaworzenie – to wstęp do nauki mowy, niemowlak zaczyna powtarzać sylaby: ma-ma-ma, ta-ta-ta, la-la.
  • Siadanie – to przełomowy etap w rozwoju dziecka, niemowlak uczy się siadać w okolicy 7-9 miesiąca życia.
  • Raczkowanie – jeżeli chodzi o rozwój psychofizyczny niemowlaka, jest to jeden z najważniejszych kamieni milowych. Raczkowanie wymaga koordynacji zarówno fizycznej, jak i umysłowej i wskazuje, że rozwój przebiega prawidłowo. Dzieci zaczynają raczkować w okolicy 8-11 miesiąca.
  • Podciąganie do stania – gdy dziecko już raczkuje, zaczyna sobie przyswajać nowe umiejętności, z dnia na dzień robi się coraz sprawniejsze i śmielsze. Zaczyna uczyć się stania na nogach.
  • Chodzenie – między 12. a 18. miesiącem życia dziecko rozwija najważniejszą umiejętność, która pozwala na dalsze etapy rozwoju.

Rozwój psychiczny i umysłowy dziecka do lat 3 obejmuje też kształtowanie się emocji poprzez interakcje z rodziną. Jednym z pierwszych przejawów jest uśmiech, będący reakcją na okazywane mu zainteresowanie. Od około 2-3. miesiąca życia niemowlak rozpoznaje ludzką twarz i odpowiada uśmiechem. Niemowlę w wieku 4 miesięcy okazuje niezadowolenie, a od około 7. miesiąca życia (lub wcześniej) pojawia się lęk przed nieznanymi osobami. Nieśmiałość i zawstydzenie są emocjami, które pojawiają się około 12-15. miesiąca życia.

Wiek od 1. do 3. roku życia określany jest jako poniemowlęcy. W tym wieku rozwój psychiczny człowieka kieruje się w stronę wyrażania uczuć, nawiązywania relacji z najbliższymi, dziecko uczy się ufności i dowiaduje się kim jest.

Polecamy również zapoznać się z artykułem: jak dziecko rozwija się po ukończeniu 3 lat.

Ocena rozwoju dziecka do lat 3

Na rozwój psychiczny człowieka wpływa wiele czynników i jest to proces długotrwały, dlatego ocena rozwoju nie jest prostym zadaniem. Przede wszystkim trzeba sprawdzić, czy dziecko posiadło najważniejsze umiejętności, które 2-3-latek powinien opanować w obszarze mowy, słuchu, dotyku, wzroku, sprawności manualnej i motorycznej, oraz dokonać oceny tych umiejętności. Jeżeli Cię niepokoi w zachowaniu malca, zauważasz odstępstwa od normy lub chcesz upewnić się, że rozwój psychiczny i umysłowy dziecka przebiega prawidłowo, zapraszamy do konsultacji ze specjalistami w SUPER-ego. Podpowiemy na czym polega wspieranie rozwoju dziecka i jak wyeliminować lub zminimalizować pewne trudności, które możecie napotkać.

Zobacz także

Czy afirmacje mają zastosowanie w psychologii?

Afirmacje to krótkie, pozytywne twierdzenia, które mają na celu wzmacnianie poczucia własnej wartości, redukcję stresu i zmianę sposobu myślenia. W ostatnich latach afirmacje stały się niezwykle ...
więcej »

Krytyka konstruktywna a destruktywna. Czym się różnią?

Krytyka to część naszego życia – pojawia się w pracy, w relacjach, a nawet w naszym własnym dialogu wewnętrznym. Może być motywująca i pomagać w rozwoju, ...
więcej »

Samoakceptacja. Jak zaakceptować siebie? Porady i ćwiczenia

Czy kiedykolwiek czułeś, że jesteś swoim najbardziej surowym krytykiem? Choć inni dostrzegają w Tobie zalety, Ty widzisz głównie niedoskonałości? Samoakceptacja to nie tylko modny termin, ale ...
więcej »

Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem szkolnym?

Stres w szkole może mieć różne oblicza. Napięcie przed klasówką, lęk przed publicznym wystąpieniem, presja ocen czy trudności w relacjach rówieśniczych – to tylko niektóre z ...
więcej »

Granice w psychologii. Stawianie zdrowych granic osobistych

Granice osobiste to fundament dobrostanu psychicznego. Są jak niewidzialne ogrodzenie – jeśli ich nie mamy lub są zbyt słabe, inni mogą swobodnie wchodzić w naszą przestrzeń, ...
więcej »

Co to jest inteligencja emocjonalna i jak ją rozwijać?

Wysoka inteligencja emocjonalna to więcej niż umiejętność rozpoznawania własnych uczuć – to także sztuka efektywnego reagowania na emocje innych i podejmowania świadomych decyzji w sytuacjach pełnych ...
więcej »

Zielone flagi w związku. Po czym poznać zdrowy związek?

W czasach, gdy czerwone flagi w relacjach są gorąco omawiane w wielu wpisach i w mediach społecznościowych, warto skierować uwagę na coś bardziej pozytywnego – zielone ...
więcej »

Neurotypowość, neuroatypowość, neuroróżnorodność? Co to znaczy?

Dziś coraz większą wagę przykłada się do akceptacji różnorodności, także tej w kontekście funkcjonowania ludzkiego mózgu. Pojęcia takie jak neurotypowość, neuroatypowość czy neuroróżnorodność stają się nie ...
więcej »

Proszę obrócić urządzenie