Accessibility tools panel
X

TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH (TUS)

 

TUS – czyli Trening Umiejętności Społecznych – w dużym skrócie jest to grupowa forma pracy z osobami, które doświadczają trudności społecznych.  Zwykle przeprowadzany jest on dla dzieci od 4-5 roku życia mających deficyty w zakresie kompetencji społecznych (od wycofania się społecznego po zachowania przekraczające granice). Podczas zajęć trenerzy modelują zachowania dzieci i młodzieży w różnych sytuacjach społecznych m.in.: rozróżnianie emocji, zawieranie znajomości, uważne słuchanie, zadawanie pytań, umiejętność zabawy z rówieśnikami itp.

Rys historyczny

Samo pojęcie- TUS- wywodzi się z programu zastępowania agresji (Aggresion Replacement Training- ACT) zainicjowanego w 1987 roku jako kompleksowe oddziaływanie przeznaczone do pracy z agresywną młodzieżą składające się z treningu umiejętności prospołecznych, treningu kontroli złości oraz treningu wnioskowania moralnego. Trening Umiejętności Społecznych Goldsteina wg R. Emmena i M. Plasmeijer’a (1996) oparty jest na zasadach teorii kognitywnego nauczania społecznego i według Raportu NAC (National Autism Center) jest jedną z najbardziej skutecznych metod interwencji terapeutycznych u osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju (ASD).

Dlaczego należy rozwijać kompetencje społeczne?

Umiejętności społeczne to umiejętności warunkujące efektywność regulacji emocjonalnej i radzenie sobie w różnego rodzaju sytuacjach społecznych. Pamiętajmy, że mówiąc o sytuacjach społecznych mamy na myśli także te sytuacje, które dzieją się w systemie rodzinnym. Zobacz również: grupy TUS we Wrocławiu

Jakie zadania/cele stawia sobie TUS?

Zadaniem Treningu Umiejętności Społecznych jest rozwijanie adekwatnych zachowań społecznych. Praca terapeutyczna odbywa się poprzez doświadczenie i modelowanie. Ważne problemy są nie tylko omawiane, ale też odgrywane przez uczestników grupy. Bezpośrednie doświadczenie buduje „pamięć behawioralną” zdarzenia. Możliwość odgrywania scenek z życia, obserwacji innych, omawiania ważnych trudności daje podstawę do generalizacji ćwiczonych zachowań społecznych w naturalnym otoczeniu. Ponadto celami treningu są poszerzenie wiedzy o umiejętnościach społecznych, zwiększenie zakresu umiejętności wykonawczych oraz zmiana i modyfikacjach negatywnych doświadczeń dotyczących bycia w sytuacjach społecznych. Prowadzi to do zmniejszenia doświadczanego napięcia i zwiększenia samooceny. Podczas zajęć TUS uczestnicy uczą się także technik relaksacyjnych, które mogą pomóc zapanować nad frustracją oraz przeprowadzane są zabawy sensoryczne, które pozwalają uaktywnić systemy zmysłowe.

Podstawowe umiejętności kluczowe, które rozwijane są w trakcie terapii TUS

  • Reakcja na bodźce m.in. zwracanie uwagi na zabawki, inne osoby, kontakt wzrokowy.
  • Naśladowanie i imitowanie czynności i mowy innych osób jako podstawa społecznego i poznawczego uczenia się.
  • Koncentracja m.in. utrzymywanie uwagi na jednym bodźcu/osobie; zauważanie zmian w środowisku; tworzenie wspólnego pola uwagi.
  • Komunikacja werbalna i niewerbalna
  • Motywacja m.in. do współpracy, reagowania na polecenia, interakcja społeczna.
  • Emocje m.in. ich rozpoznawanie, wyrażanie, komunikowanie.
Zobacz także

Warsztaty dla dorosłych 2024!

Serdecznie zapraszamy do udziału w warsztatach dla dorosłych, które są organizowane przez Fundację PozyTYwka i jej wieloletnich współpracowników, a finansowane z budżetu miasta Wrocław. W tegorocznej ...
więcej »

Zaburzenia integracji sensorycznej – skąd się biorą i jak je leczyć?

Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) stanowią wyzwanie, które coraz częściej stawiają przed nami różnorodne grupy wiekowe – od dzieci po dorosłych. Ponieważ zaburzenia integracji sensorycznej mogą znacząco ...
więcej »

Terapia skoncentrowana na przeniesieniu (TFP). Czym jest i dla kogo jest przeznaczona? 

Terapia skoncentrowana na przeniesieniu (TFP), znana również jako terapia Kernberga jest zaawansowaną formą terapii psychodynamicznej. Jest ona szczególnie skuteczna w leczeniu zaburzeń osobowości, w tym zaburzenia ...
więcej »

Przebodźcowanie dziecka i osoby dorosłej – objawy i wpływ na psychikę

Nadmiar bodźców, które docierają do nas każdego dnia, może mieć poważne konsekwencje dla psychiki i ogólnego samopoczucia. W tym wpisie wyjaśniamy, czym jest przebodźcowanie dziecka oraz ...
więcej »

Overthinking, czyli nadmierne myślenie. Jak sobie radzić?

Jak przestać nadmiernie myśleć? Overthinking to nie tylko przesadna analiza sytuacji czy problemów, ale także stan umysłu, który może prowadzić do chronicznego stresu, lęków i trudności ...
więcej »

FOMO, czyli strach przed tym, co nas omija. Czy to choroba?

FOMO (fear of missing out) szczególnie daje się we znaki w dobie, gdy informacje napływają do nas szybciej niż kiedykolwiek. Dziś życie społeczne odbywa się w ...
więcej »

Zaburzenia dysocjacyjne – odmiany, objawy, leczenie

Zaburzenia dysocjacyjne wydają się tematem tajemniczym i skomplikowanym. Jednak zrozumienie tego, na czym polega dysocjacja w psychologii, jakie są jej objawy i sposoby leczenia, jest kluczowe ...
więcej »

Kryzys wieku średniego – kiedy się zaczyna, ile trwa, co robić?

Kryzys wieku średniego u mężczyzn, jak i u kobiet to temat, który wzbudza często wiele emocji i skłania do głębszych refleksji. Dla niektórych jest to okres, ...
więcej »

Syndrom Piotrusia Pana – przyczyny, objawy, pomoc

Syndrom Piotrusia Pana to zjawisko, które w dzisiejszym społeczeństwie budzi coraz większe zainteresowanie, zarówno wśród psychologów, jak i osób zmagających się z trudnościami dorosłości. Choć większość ...
więcej »

Proszę obrócić urządzenie