Accessibility tools panel
X

TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH (TUS)

 

TUS – czyli Trening Umiejętności Społecznych – w dużym skrócie jest to grupowa forma pracy z osobami, które doświadczają trudności społecznych.  Zwykle przeprowadzany jest on dla dzieci od 4-5 roku życia mających deficyty w zakresie kompetencji społecznych (od wycofania się społecznego po zachowania przekraczające granice). Podczas zajęć trenerzy modelują zachowania dzieci i młodzieży w różnych sytuacjach społecznych m.in.: rozróżnianie emocji, zawieranie znajomości, uważne słuchanie, zadawanie pytań, umiejętność zabawy z rówieśnikami itp.

Rys historyczny

Samo pojęcie- TUS- wywodzi się z programu zastępowania agresji (Aggresion Replacement Training- ACT) zainicjowanego w 1987 roku jako kompleksowe oddziaływanie przeznaczone do pracy z agresywną młodzieżą składające się z treningu umiejętności prospołecznych, treningu kontroli złości oraz treningu wnioskowania moralnego. Trening Umiejętności Społecznych Goldsteina wg R. Emmena i M. Plasmeijer’a (1996) oparty jest na zasadach teorii kognitywnego nauczania społecznego i według Raportu NAC (National Autism Center) jest jedną z najbardziej skutecznych metod interwencji terapeutycznych u osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju (ASD).

Dlaczego należy rozwijać kompetencje społeczne?

Umiejętności społeczne to umiejętności warunkujące efektywność regulacji emocjonalnej i radzenie sobie w różnego rodzaju sytuacjach społecznych. Pamiętajmy, że mówiąc o sytuacjach społecznych mamy na myśli także te sytuacje, które dzieją się w systemie rodzinnym. Zobacz również: grupy TUS we Wrocławiu

Jakie zadania/cele stawia sobie TUS?

Zadaniem Treningu Umiejętności Społecznych jest rozwijanie adekwatnych zachowań społecznych. Praca terapeutyczna odbywa się poprzez doświadczenie i modelowanie. Ważne problemy są nie tylko omawiane, ale też odgrywane przez uczestników grupy. Bezpośrednie doświadczenie buduje „pamięć behawioralną” zdarzenia. Możliwość odgrywania scenek z życia, obserwacji innych, omawiania ważnych trudności daje podstawę do generalizacji ćwiczonych zachowań społecznych w naturalnym otoczeniu. Ponadto celami treningu są poszerzenie wiedzy o umiejętnościach społecznych, zwiększenie zakresu umiejętności wykonawczych oraz zmiana i modyfikacjach negatywnych doświadczeń dotyczących bycia w sytuacjach społecznych. Prowadzi to do zmniejszenia doświadczanego napięcia i zwiększenia samooceny. Podczas zajęć TUS uczestnicy uczą się także technik relaksacyjnych, które mogą pomóc zapanować nad frustracją oraz przeprowadzane są zabawy sensoryczne, które pozwalają uaktywnić systemy zmysłowe.

Podstawowe umiejętności kluczowe, które rozwijane są w trakcie terapii TUS

  • Reakcja na bodźce m.in. zwracanie uwagi na zabawki, inne osoby, kontakt wzrokowy.
  • Naśladowanie i imitowanie czynności i mowy innych osób jako podstawa społecznego i poznawczego uczenia się.
  • Koncentracja m.in. utrzymywanie uwagi na jednym bodźcu/osobie; zauważanie zmian w środowisku; tworzenie wspólnego pola uwagi.
  • Komunikacja werbalna i niewerbalna
  • Motywacja m.in. do współpracy, reagowania na polecenia, interakcja społeczna.
  • Emocje m.in. ich rozpoznawanie, wyrażanie, komunikowanie.
Zobacz także

Zielone flagi w związku. Po czym poznać zdrowy związek?

W czasach, gdy czerwone flagi w relacjach są gorąco omawiane w wielu wpisach i w mediach społecznościowych, warto skierować uwagę na coś bardziej pozytywnego – zielone ...
więcej »

Na czym polega toksyczny związek i jak się z niego uwolnić?

Toksyczny związek to relacja, która zamiast dawać wsparcie, niszczy poczucie własnej wartości, izoluje i pozostawia emocjonalne rany. W tym artykule wyjaśniamy, na czym polega toksyczny związek, ...
więcej »

Neurotypowość, neuroatypowość, neuroróżnorodność? Co to znaczy?

Dziś coraz większą wagę przykłada się do akceptacji różnorodności, także tej w kontekście funkcjonowania ludzkiego mózgu. Pojęcia takie jak neurotypowość, neuroatypowość czy neuroróżnorodność stają się nie ...
więcej »

Cztery style przywiązania w teorii Johna Bowlby’ego i ich wpływ na życie i relacje

Doświadczenia z dzieciństwa i jakość relacji z rodzicami lub opiekunami są ściśle związane z późniejszą zdolnością człowieka do relacji interpersonalnych. Stosunek do bliskości i sposobu reagowania ...
więcej »

Jak wygląda toksyczna kobiecość?

Czy kobiecość może być przerysowana i krzywdząca? Jak wpływa na społeczne role? W tym artykule przyjrzymy się temu, czym jest toksyczna kobiecość, skąd się bierze i ...
więcej »

Dziecko Cienia i Dziecko Słońca – co to znaczy?

W głębi naszej psychiki skrywa się niezwykły świat dzieciństwa, który ma znaczący wpływ na to, kim jesteśmy dzisiaj. Wiele z naszych emocji, przekonań oraz wzorców zachowań ...
więcej »

Jak odkryć wewnętrzne dziecko? Jak z nim pracować?

Koncepcja wewnętrznego dziecka, która od lat zyskuje na popularności w psychologii, staje się często drogą do zrozumienia nie tylko naszych emocji, ale także sposobu, w jaki ...
więcej »

Maczyzm czyli toksyczna męskość. Na czym polega?

Co to znaczy toksyczna męskość? Skąd bierze się przekonanie, że „prawdziwy mężczyzna” to ten, który nie okazuje emocji, unika wrażliwości i zawsze musi dominować? Toksyczna męskość ...
więcej »

Proszę obrócić urządzenie