Jak odzyskać motywację? Sprawdź 3 motywacyjne triki

Jak odzyskać motywację? Sprawdź 3 motywacyjne triki

Motywacja może wynikać ze świadomych lub nieświadomych pobudek i często jest definiowana jako energia do działania. Motywacja nazywana jest również stanem pełnej gotowości do wykonania konkretnego zadania. Co jednak zrobić, gdy ciągle Ci jej brakuje? Czym może być wywołany Twój częsty i nagły spadek chęci do pracy? Sprawdź, jak nabrać motywacji. Poznaj trzy motywacyjne triki.

1. Zrewiduj cele i środki, które do nich prowadzą

Jeżeli cierpisz na ciągły brak motywacji, zastanów się czy działanie, do którego czujesz zniechęcenie jest faktycznie czymś, na czym Ci zależy. Ludzie często postanawiają robić różne rzeczy ze względu na modę, bo tak trzeba itp. Gdy z początkiem nowego roku, miesiąca czy tygodnia postanawiasz przykładowo, że będziesz regularnie chodzić na siłownię, bo znajomi tak robią, a Ty nigdy wcześniej nie miałeś tego w zwyczaju, to prawdopodobnie bardzo trudno będzie Ci wytrwać w tym postanowieniu. Być może brak motywacji do ćwiczeń dopadnie Cię już po kilku wizytach w klubie fitness.

Może to być znak, że jednak nie jest to dla Ciebie ważne i nie robisz tego w zgodzie i porozumieniu ze sobą. Warto więc po pierwsze zastanowić się, czy chodzenie na siłownię jako środek do celu (może być nim np. smuklejsza sylwetka czy lepsze samopoczucie) na pewno jest dla Ciebie? Dopiero gdy uznasz, że dany cel jest dla Ciebie bardzo istotny, postaraj się znaleźć i wypróbować inny sposób, aby go osiągnąć! Może bardziej spodobają Ci się zajęcia taneczne, joga albo sztuki walki? Nie zamykaj się na jedną drogę i nie wyrzucaj sobie braku motywacji do czegokolwiek. Doprowadzi Cię to tylko do niepotrzebnej frustracji.

2. Znajdź ludzi o podobnych celach i sięgnij po pomoc

zespół motywacja caoching Jeżeli Twoim celem jest napisanie książki, przebiegnięcie maratonu czy otwarcie własnej firmy, znajdź ludzi, którzy albo już osiągnęli ten cel ze wspaniałym rezultatem, albo są na drodze do jego osiągnięcia. W internecie z pewnością znajdziesz filmy, wywiady i artykuły blogowe, w których te osoby dzielą się swoim doświadczeniem. Szybko zauważysz, że nawet wybitni sportowcy czy pisarze również niejednokrotnie cierpieli i cierpią na brak motywacji do działania i prokrastynację. Wielu z nich dzieli się ze światem swoimi sposobami na radzenie sobie z tymi problemami.

Kopalnią wiedzy i doświadczenia są też coachowie. Czasem już kilka sesji z coachem rozwoju czy kariery pozwoli Ci spojrzeć na wiele rzeczy z szerszej perspektywy i odnaleźć w sobie nieposkromioną energię do działania, czyli właśnie zagubioną i zablokowaną gdzieś w Tobie motywację. Zadaniem coacha będzie naprowadzenie Cię na pewne tematy i odkrycie, co jest dla Ciebie naprawdę ważne. Doświadczony specjalista pracuje z różnymi ludźmi i z pewnością zna wszystkie mechanizmy, które mogą blokować człowieka przed efektywnym działaniem. Podczas sesji przepracujesz dręczące Cię tematy. Pamiętaj jednak, że coach nie jest psychoterapeutą i przy trudniejszych tematach, traumach czy problemie, jakim jest brak motywacji do życia, warto rozważyć psychoterapię indywidualną.

3. Sprawdź, czego się boisz i okiełznaj ten lęk

Często źródłem braku motywacji jest lęk. Może to być lęk przed różnymi rzeczami. Zarówno obawa przed porażką, jak i odniesieniem sukcesu, na który nie jesteś jeszcze gotów może odpowiadać za Twój brak motywacji do pracy. Możesz też bać się reakcji Twoich bliskich, tego, co ludzie powiedzą lub, że zawiedziesz ważne dla Ciebie osoby, jak i samego siebie. Taki strach może skutecznie Cię blokować i wręcz paraliżować na samą myśl o podjęciu działania. Warto go oswoić podczas rozmowy z przyjacielem czy zaufaną osobą. Często może okazać się, że to, co w Twojej głowie wydaje się być ryzykowne i straszne, w rzeczywistości zupełnie takie nie jest.

Za dużo negatywnych i pełnych zwątpienia myśli może naprawdę sprawić, że będziesz odczuwał brak motywacji do czegokolwiek. Receptą na to często jest po prostu… nie myśleć. Świetnie sprawdza się tu tzw. reguła 5 sekund. Jeżeli masz cel i czujesz, że powinieneś podjąć pewne kroki i działania, po prostu to zrób. Nie dopuszczaj do siebie setki wymówek i powodów, dla których nie powinieneś tego robić. To największa pułapka. Zanim umysł zacznie sabotować Twoje ambicje, odlicz 5…4…3…2…1… i od razu wykonaj działanie. Nie od jutra, od poniedziałku, od nowego roku, ale od razu! Zapisz się na kurs, który od dawna Cię interesował, zadzwoń w konkretne miejsce i umów się na wizytę, napisz kilka zdań pierwszego rozdziału Twojej książki, wyjdź pobiegać. Zacznij działać, nie dopuszczając do siebie żadnych negatywnych myśli. Życzymy Ci powodzenia i wytrwałości w dążeniu do celu. Dasz radę!